Blog

استوری بورد

استوری برد …  پلی میان یک سناریو مکتوب و جهان تصویری رسانه‌های بصری است. اگر داستان به شکل سناریو نوشته شده باشد باید بهترین میزانسن برای هر صحنه طراحی شود. در رسانه‌های بصری بیان داستان با تصویر، گامی لازم است تا  کشف کنید که داستان چگونه به فیلم ترجمه خواهد شد. فیلم‌نامه مصور اجازه می‌دهد تا بهترین راه را برای بیان تصویری هر کنش داستان یافت. علاوه بر کشف نحوه بیان تصویری داستان باید بر روی مشخصات سینمایی فیلم مانند زوایای دوربین، ترکیب‌بندی، تداوم، حرکت اشیاء و شخصیت‌ها، برش‌ها، ژست‌ها، حالات چهره و تا حدی ریتم کار کرد.

از استوری برد برای طراحی موشن گرافیک , طراحی بنرهای متحرک و طراحی وب‌سایت‌ها و برنامه‌های تعاملی و ساخت بازی‌های کامپیوتری نیز استفاده می‌شود.

در ابتدای دههٔ ۱۹۳۰ استودیوی والت دیزنی پروسهٔ استوری برد را به شکلی که امروزه دیده می‌شود توسعه داد. دیان دیزنی می‌لر فرزند والت دیزنی در زندگی‌نامهٔ پدرش نوشت که اولین استوری برد کامل برای انیمیشن کوتاه سه خوکچه در سال ۱۹۳۳ کشیده شد. بر طبق گفته‌های جان کانمیکر در نشریه هایپریون که در سال ۱۹۹۹ منتشر شد، استوری بردهای اولیه در دهه ۱۹۲۰ از کتاب‌های کمیک استریپ گرفته شدند تا سوژهٔ انیمیشن‌های کوتاهی مانند هواپیمای دیوانه و کشتی بخار ویلی را خلق کنند.

در کتاب هنر والت دیزنی، کریستوفر فینچ نوشت دیزنی به وب اسمیت انیماتور فرصت داد تا صحنه‌ها را در برگه‌های جداگانه طراحی و آن‌ها را به یک تابلو چسبانده تا داستان یک سکانس را شرح دهد و به این ترتیب اولین استوری برد خلق شد.

برباد رفته یکی از اولین فیلم‌ها با استوری برد کامل است. دیوید سلزنیک، ویلیام کامرون منزیس که طراح تولید بود را استخدام کرد تا تمام صحنه‌های فیلم را طراحی کند. بسیاری از فیلم‌های صامت با بودجه بالا نیز دارای استوری برد بودند ولی در دهه ۱۹۷۰ بسیاری از این موارد درحین پاکسازی استودیو از دست رفتند.

در اوایل دهه ۱۹۴۰ داشتن استوری برد در تولید بسیاری فیلم‌ها معمول شد و تبدیل به یک استاندارد برای تصویرسازی پیش از تولید شد.

چگونه استوری بورد طراحی کنیم ؟

توانایی در طراحی به چند عامل بستگی دارد: تجسم بصری، مهارت های حرکتی، تخیل، ابتکار و زیبایی شناسی. درنهایت می توان با تمرین و پشتکار فراوان طراحی کرد و با به دست آوردن مهارت در این زمینه راه برای مرحله های بعدی باز خواهد شد.

چاک جونز، کارگردان افسانه ای انیمشن می گوید : همه شما ۱۰۰٫۰۰۰ طراحی بد در درون خود دارید و تنها راه رهایی از آنها این است که آنها را به دیگران نشان دهید و از شر آنها خلاص شوید. به نظر من، این راه دیگری برای بیان این حرف است که می گوید : با تمرین ، بهترین ها امکان پذیر است.

به هرحال برای تسلط در اجرای استوری بورد می توانید از همین الان شروع به طراحی کردن بکنید. برای این کار همیشه یک دفتر طراحی همراه خود داشته باشید، معمولا طراحی های سریع از حالات بدن، بسیار کمک کننده هستند.

از فیگور کاراکتر های خطی تا فیگور کاراکتر های  بالونی :

استوری بورد یعنی : تجسم شات های فیلم و مجموعه ای از آنها و انتقال روی کاغذ است. بسیاری از کارگردانان موفق از یک سری خطوط برای تعریف ذهنیت خود استفاده می کنند. البته هر کسی می تواند این کاراکتر های خطی را بکشد. با یادگیری طراحی و اجرای ذهنیت خود، می توانید به سادگی با کارگردانان، انیماتورها، تهیه کنندگان ارتباط برقرار کنید.

دو نکته مهم وجود دارد :

۱– اگر فکر کنید که نمیتوانید طراحی کنید، حق باشماست؛ نخواهید توانست. ولی اگر فکر کنید که می توانید طراحی کنید، حق باشماست؛ می توانید طراحی کنید.

۲- مهمترین و سخترین قسمت در طراحی استوری بورد فکر کردن است ! کار واقعی در این مرحله تجسم توالی فیلم بر اساس تصاویر ذهنی است.

 

محدودیت های متعددی برای این اشکال وجود دارد :

اول : سر به صورت حجم ساده است و تشخیص چهره سخت است.

دومی : تشخیص جهت چرخش مفاصل و اجزاء بدن سخت است.

سوم : بسیاری از این فیگور ها مثل چوب سفت به نظر می آیند و حرکتی در آنها احساس نمی شود.

ولی راه حل های ساده ای برای حل این مشکلات وجود دارد : اول : از منحنی ها استفاده کنید، با نگاه به شکل دوم می بینید که چگونه این فیگور مرده، زنده به نظر می رسد.

چنانکه مطرح شد، تشخیص جهت چرخش مفاصل سخت است، برای جلوگیری از این مشکل، فرض کنید که این فرم از یک سری بادکنک هایی تشکیل شده است.

حالا بدن دارای حجم است و می توان فرم و جهت آن را تشخیص داد. به سادگی متوجه شدیم که چگونه می شود یک خط ساده را با تجسمی از حجم، کاملتر کرد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *